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français à suivre...

 

COMBINE 2012: Annual Undergraduate Student Exhibition

Hélène Latulippe, Presence #3 and Absence #3, 2012, drypoint, etching and chine collé, 80 x 100 cm each.  Photo: Guy L'Heureux

Author: Mirka Parenteau, Artist: Hélène Latulippe

Hélène Latulippe’s series calls upon the notion of memory, demonstrating how souvenirs have a strong, almost defining presence in human life. The viewer is faced with two types of images. On the one hand, we have large black stains, printed onto black Japanese washi paper, which represent the vast desertedness of the mind. On the other hand, we have a white background covered with tiny black etchings that form a round black circle in the middle. With minimal visual cues, the artist manages to captivate us, by letting us float inside our imaginations. 

The pieces are penetrating, hypnotic and eerie. We gradually come to anticipate that some dreadful truth will come to us, as we spiral deeper into our unconscious. Latulippe’s feelings of self-alienation are clearly translated through her creative process. It seems almost as though she etched or let seep onto the canvas her emotional past, forming a dense and dark agglomeration of her inner self. 

Her work goes far beyond the frames of the canvas, as we feel engulfed by the darkness, entering into the separate world that is our mind. The artist has managed to create images that retrieve painful emotions from our unconscious. They reveal to us these aspects about ourselves of which we weren’t necessarily aware. 

We can see through this work how defects of memory can also translate into losses of self-awareness, as demonstrated by the artist’s empty, circular marks. Eventually, their meaningfulness, like souvenirs, fades away for them to become large stains, each mark disappearing under the next layer. What the artist and viewer are faced with, is both the absence and trace of their past.

 

 

Biographies

Mirka Parenteau

Mirka Parenteau is a Concordia University undergraduate student, majoring in Art History. She has always had a keen interest in the visual and performing Arts. Music, film, photography and fashion are among her favorite mediums of expression. She has learnt to appreciate them through observation, analysis and personal experiences. Notably, she enjoys photographing still life, short story writing and spent 14 years studying classical piano. Although her personal preferences lean towards more classical styles and art practices, she is always enthusiastic for discovering new artists, mediums and bodies of work. Recently, she has been interested in the culinary arts, and the interpretation of food through various art practices, such as photography, paintings and video.

 

Hélène Latulippe

Hélène Latulippe was born in Quebec.  She lives and works in Montreal. She studied at the CEGEP du Vieux Montréal (Industrial Design, 1968) and at Concordia University in Montreal (Bachelor of Fine Arts, 2012).  

Her work sheds light on Man’s passage. Hunting down remnants of memory, she reshapes them, reorganizes them to bring an emotion to the surface with which the viewer can identify. Responding to her own attraction to materials and her love for leaving marks, she molds her vocabulary after a simple shape, a solid color and a process based on the repetition of gesture.

 

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COMBINE 2012 : Exposition annuelle des étudiants de 1er cycle

 

Auteure : Mirka Parenteau; artiste : Hélène Latulippe

Dans la séquence artistique qu’elle propose, Hélène Latulippe fait appel à la notion de mémoire et démontre la vigueur, voire l’omniprésence, des souvenirs dans la vie de l’être humain. Le spectateur fait face à deux types d’images : d’un côté, de grandes taches noires, imprimées sur du papier japonais (« washi ») de la même couleur, représentent le vaste désert de l’esprit; de l’autre, de minuscules morsures noires forment un cercle bien centré, sur fond blanc. Laissant le regardeur se perdre à l’intérieur de son propre imaginaire, l’artiste parvient à le captiver avec un minimum de repères visuels.

Les tableaux sont saisissants, fascinants et inquiétants. Tandis qu’il descend en vrille toujours plus profondément dans son inconscient, le spectateur en vient graduellement à anticiper quelque affreuse vérité qu’il percevra soudain. De même, dans son processus créatif, l’artiste exprime clairement un sentiment d’aliénation de soi. Pour tout dire, il semble que son vécu émotionnel est gravé à l’eau-forte sur la toile ou qu’il s’y imprègne, telle une agglomération dense et noire de son moi intime.

L’œuvre dépasse de beaucoup le cadre des toiles. En effet, le regardeur se sent sombrer dans l’obscurité, s’imagine pénétrer dans le monde parallèle de son esprit. L’artiste a réussi à créer des images qui extraient de l’inconscient les émotions pénibles. Ainsi, elle révèle au spectateur des facettes de lui-même, qui lui étaient peut-être méconnues.

Dans cette réalisation, il devient perceptible que les égarements de la mémoire peuvent également se traduire par une perte de la conscience de soi; les marques circulaires, évidées, en témoignent éloquemment. Finalement, leur signification s’estompe à la manière des souvenirs. Adoptant la forme de grosses taches, elles disparaissent sous la couche subséquente. Maintenant, créatrice et regardeur se heurtent aussi bien à l’absence qu’à la trace de leur passé.

 

 

Biographies

Mirka Parenteau

Étudiante de 1er cycle en histoire de l’art à l’Université Concordia, Mirka Parenteau s’est toujours vivement intéressée aux arts visuels et de la scène. Musique, cinéma, photographie et création de mode comptent parmi ses moyens d’expression favoris. Elle a appris à les apprécier par l’observation, l’analyse et l’expérimentation. Elle pratique entre autres la photographie de natures mortes et l’écriture de nouvelles, et a étudié le piano classique pendant 14 ans. Bien qu’elle affectionne davantage les styles et démarches artistiques plutôt classiques, elle est toujours ravie de découvrir de nouveaux artistes, moyens d’expression et catalogues d’œuvres. Récemment, elle s’est frottée à l’art culinaire et à l’interprétation de la nourriture par divers moyens comme la photographie, la peinture et la vidéo.

 

Hélène Latulippe

Hélène Latulippe est née au Québec. Elle vit et travaille à Montréal. Elle a fait des études au CEGEP du Vieux-Montréal (design industriel 1968) et à l’Université Concordia, Montréal (Baccalauréat en beaux-arts 2012).

Son travail pose un regard sur le passage de l’homme. Elle en cherche les réminiscences, les façonne, en extrait une émotion avec laquelle le spectateur peut s’identifier. Répondant à son attrait pour la matière et au  plaisir de faire des marques, elle élabore son vocabulaire autour d’une forme simple, d’une couleur en aplat et d’un processus basé sur la répétition du geste.

 

 

Links | Liens

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2. Author: Pamela MacKenzie, Artist: Aidan Pontarini
3. Author: Amira Shabason, Artist: Alexis Rourke
4. Author: Mirka Parenteau, Artist: Hélène Latulippe
5. Author: Raíssa Paes, Artist: Feliz Tupe
6. Author: Erika Couto, Artist: Ingrid Tremblay
7. Author: Emma Siemens-Adolphe, Artist: Marlee Parsons
8. Author: Tess Juan-Gaillot, Artist: Emy Gagné St-Laurent
9. Author: Evan Stanfield, Artist: Laura Rokas
10. Author: Florence Vallières, Artist: Simon Grenier-Poirier
11. Author: Adrienne Johnson, Artist: Melodie Reay
12. Author: Angela Simone, Artist: America Blasco
13. Author: Aditi Ohri, Artist: Jessica Monuk
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17. Author: Pascal Robitaille, Artist: Kandis Friesen

VAV Gallery Directors (2011-2012): Courtenay Mayes and Emma Siemens-Adolphe

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